Výskum
Najjednoduchšie riešenia sú niekedy tie najlepšie. Napríklad pomocou nášho dotazníka Lumina Spark meriame introverziu a extroverziu osobitne. Možno budete prekvapení, ale robí to len málo nástrojov.
My v spoločnosti Lumina Learning vnímame meranie oboch koncov pozitívne, pretože sa tým eliminuje riziko predsudkov, s ktorými pracujú iné nástroje.
My v spoločnosti Lumina Learning vnímame meranie oboch koncov pozitívne, pretože sa tým eliminuje riziko predsudkov, s ktorými pracujú iné nástroje.
Vývoj spoločnosti Lumina Learning
Jungova teória osobnosti (1921) výrazne zdokonalila teóriu štyroch typov temperamentu a organizácie ju desaťročia využívali ako praktický model pre zvyšovanie sebapoznania. Podobne ako Gréci, aj Jung identifikoval faktor introverzie a extroverzie a pridal ďalšie dva faktory, ktoré nazval cítenie/myslenie a intuícia/vnímanie.
Jeho práca však vychádzala z prípadových štúdií a neoficiálnych pozorovaní, a nie zo štatistickej analýzy. Jungovi patrí najväčšia zásluha za to, že vo svojej teórii (1921) správne identifikoval tri faktory Veľkej päťky (Big5). Lumina Spark ich nazýva introvertný/extrovertný, orientovaný na ľudí/orientovaný na výsledok a mysliaci komplexne/nohami na zemi
Jeho práca však vychádzala z prípadových štúdií a neoficiálnych pozorovaní, a nie zo štatistickej analýzy. Jungovi patrí najväčšia zásluha za to, že vo svojej teórii (1921) správne identifikoval tri faktory Veľkej päťky (Big5). Lumina Spark ich nazýva introvertný/extrovertný, orientovaný na ľudí/orientovaný na výsledok a mysliaci komplexne/nohami na zemi
V roku 1936 vytvorili Allport a Odbert zoznam viac ako 4 500 slov popisujúcich osobnosť. V 40. rokoch 20. storočia na nich nadviazal Raymond Cattell a pomenoval 16 faktorov, ktoré definujú osobnosť človeka. Fiske (1949) neskôr túto teóriu vyvrátil a našiel v Cattellovej analýze nedostatky. Fiske prišiel k záveru, že za rozdiely v osobnostiach je zodpovedných päť faktorov, Eysenck však uvádzal tri faktory a Ashton šesť.
Až v 50. rokoch 20. storočia však vznikla prvá oficiálna verzia modelu Veľkej päťky (Big5) na základe práce Tupesa a Christala. Ich prácu kopíroval Norman v roku 1963 a model Veľkej päťky sa onedlho stal uznávanou taxonómiou pre akademikov skúmajúcich osobnosť.
Až v 50. rokoch 20. storočia však vznikla prvá oficiálna verzia modelu Veľkej päťky (Big5) na základe práce Tupesa a Christala. Ich prácu kopíroval Norman v roku 1963 a model Veľkej päťky sa onedlho stal uznávanou taxonómiou pre akademikov skúmajúcich osobnosť.
60. a 70. roky veľmi nepriali výskumu osobnosti, pretože behavioristi a iní akademici odmietali teóriu osobnosti (pozri Mischelove napadnutie teórie osobnostných čŕt, 1968). Mischelove výhrady však nemali takmer žiadny vplyv na svet obchodu, ktorý razantne napredoval a v praxi sa často využíval populárny jungovský prístup. Podnikanie sa vždy viac zaujímalo o to, „čo funguje“, než o to, aký je najlepší akademický prístup!
Myers a Briggs prevzali Jungov model troch faktorov a pridali ďalší, čím pokryli už 4 faktory z Veľkej päťky (Big5). Nezávisle na nich objavili Digman a DeYoung dva faktory vyššieho stupňa, ktoré zjednodušili Big5 na dve oblasti. Musek pomerne sporne vtesnal všetkých päť faktorov do jedného všeobecného faktoru osobnosti. Akademicky zaujímavý model "Big One" (Veľká jednotka) však v praxi nenašiel uplatnenie. Tento výskum poukazuje na to, že akademické smerovanie ustúpilo skúmaniu osobnosti a vyvrátilo Mischelove obavy z "neúrodných" 60. rokov.
Myers a Briggs prevzali Jungov model troch faktorov a pridali ďalší, čím pokryli už 4 faktory z Veľkej päťky (Big5). Nezávisle na nich objavili Digman a DeYoung dva faktory vyššieho stupňa, ktoré zjednodušili Big5 na dve oblasti. Musek pomerne sporne vtesnal všetkých päť faktorov do jedného všeobecného faktoru osobnosti. Akademicky zaujímavý model "Big One" (Veľká jednotka) však v praxi nenašiel uplatnenie. Tento výskum poukazuje na to, že akademické smerovanie ustúpilo skúmaniu osobnosti a vyvrátilo Mischelove obavy z "neúrodných" 60. rokov.
V 80. a 90. rokoch sa Veľká päťka (Big5) stala voľbou akademikov, na čele s modelom Costu a McCraea (1992). Costa a McCrae vytvorili pomocou modelu Veľkej päťky zlatý štandard pre akademický výskum. Program Lumina Spark vznikol, aby sa spojilo to najlepšie z praxe z Veľkej päťky a Jungovho modelu a uplatnilo sa pri výbere a rozvoji v organizáciách.
Cieľom programu Lumina Spark je najmä zachovať výhody vytvorené jungovským prístupom vo vyrovnanom hodnotení oboch strán polarity bez sklonov k zaraďovaniu k určitým typom (nechtiac odstrániť to dobré). Lumina Spark sa zakladá na empirickom výskume modelu Veľkej päťky, no zároveň ponúka pohľad z jungovskej perspektívy, vďaka čomu je možné komplexne pochopiť osobnosť človeka. V roku 2009 sa model Lumina Spark stal súčasťou revolučnej platformy Lumina Learning založenej na cloude a sprístupnil inovatívne digitálne riešenia klientom na celom svete.
Cieľom programu Lumina Spark je najmä zachovať výhody vytvorené jungovským prístupom vo vyrovnanom hodnotení oboch strán polarity bez sklonov k zaraďovaniu k určitým typom (nechtiac odstrániť to dobré). Lumina Spark sa zakladá na empirickom výskume modelu Veľkej päťky, no zároveň ponúka pohľad z jungovskej perspektívy, vďaka čomu je možné komplexne pochopiť osobnosť človeka. V roku 2009 sa model Lumina Spark stal súčasťou revolučnej platformy Lumina Learning založenej na cloude a sprístupnil inovatívne digitálne riešenia klientom na celom svete.